Thursday, 28 May 2020

Mahu larang arak? Larang juga Sekolah Tahfiz – Siti Kasim


Oleh : Siti Kasim

Setiap kali ada masalah yang tidak sesuai dengan cara hidup Parti Islam Semalaysia (PIS), kepercayaan dan mental mereka, mereka akan membuat bising apabila peluang itu ada sehingga tidak berkesudahan.

Tetapi ketika bersangkutan isu-isu yang mereka setujui, walaupun terjadi penyalahgunaan serius, salah urus dan jenayah yang dilakukan, mereka membisu.

Contohnya, penyelewengan tahfiz, salah urus tempat-tempat ini, Ostard b0doh berkelakuan seperti orang b0doh, adakah mereka mengatakan sesuatu mengenai perkara ini? Tidak ada. Senyap.

Seperti di seluruh dunia, adalah fakta yang diketahui bahawa penyalahgunaan alkohol dan kebergantungan kepadanya adalah tidak membahayakan. Walaupun menyalahkan seseorang kerana meminum alkohol mungkin tidak berasas, menganggap orang yang bertanggungjawab mendapatkan pertolongan adalah sesuatu yang penting.

Kunci kejayaan adalah menolong individu menerima keperluan pertolongan dan menegaskan bahawa dia memperolehnya. Rakyat harus diberitahu dan diajar untuk meminum secara bertanggungjawab.

Terdapat berjuta-juta peminum alkohol yang minum secara bertanggungjawab.

Kenakan hukuman yang keras terhadap peminum yang tidak bertanggungjawab yang menyebabkan kemudaratan kepada orang lain.

Anda tidak dapat memaksakan moral, kepercayaan, dan nilai-nilai anda kepada orang lain. Hanya kerana anda tidak menyukainya, anda tidak boleh menghentikan orang lain dari menikmatinya.

Alkohol bukanlah masalahnya. Peminum yang tidak bertanggung jawab adalah masalahnya. Sama seperti sekolah Tahfiz tidak masalah. Pengurusan yang mengelola sekolahlah yang menjadi masalah.

Anda ingin melarang alkohol hanya karena itu menepati anda? Jadi larang juga Sekolah Tahfiz  kerana ia menyebabkan banyak ker0sakan pada anak-anak kita yang tidak bersalah.

Sumber : TTKMgeng wokyoh